Spirit of Rebellion: první dojmy část 2.

Pomalu se blíží vydání sady Spirit of Rebellion a je na čase se opět vrátit k prvnímu stručnému náhledu na její karty. Zatímco v minulém díle jsem se zabýval postavami, v tom dnešním se podívám blíže na ostatní karty s kostkou, tj. supports a upgrades. Ještě než začnu se samotným tématem, součástí prvního dílu bylo i hlasování o to, která z nových postav přijde hráčům silná, prozatím vede Palpatine, což je evidentně silný charakter, uvidíme zda v budoucnu nevzroste popularita i někoho skrytého prozatím v ústraní.

VILLAIN RED (COMMAND)

Legendární kartou v této kategorii je Z6 Riot Control Baton. Jedná se o naprosto skvělou zbraň vhodnou do melee balíků, mezi červenými postavami přichází v úvahu pochopitelně FN-2199 a dále General Grievous. Skvělé zranění, redeploy a schopnost vastního rerollu z ní dělají jednu z nejlepších melee zbraní ve hře a v červeno/modré kombinaci by měla zcela vytlačit běžný Lightsaber. Druhou velmi dobrou kartou je pak Imperial Discipline, která stojí pouhý jeden bod (kostka za 1 nebo 0 zdrojů je až na vyjímky skvělá vždy) a ačkoliv její stěny nejsou ohromující, její schopnost z ní dělá perfektní stabilizační kartu v balíku. Najednou budou vaši Stormtroopeři dělat to, co je potřeba. Zbývající karty tak zajímavé nejsou, bohužel. Červená pistole je zajímavá, ale její special je hodně situační a zcela postrádá redeploy. E-Web Emplacement je závislý na držení bojiště a protože se jedná o Support, tak logicky zpomalí váš balík. I když červená obsahuje možnosti jak balík urychlit nebo držet bojiště i bez jeho obsazení, tak se obávám, že nebude příliš hraná.

VILLAIN BLUE (FORCE)

Začněme opět od legendární karty: Force Lightning. Cena 4 body je příšerná a tak je jeho hraní závislé na Holocronu nebo Rise Again. Nepomáhá ani to, že jeho dvě ze tří stěn se střeleckými zraněními jsou placené. Speciál pak umožňuje dát jedno zranění a za odstranění blanku kostku přehodit, což je silné hlavně díky tomu, že blank nemusí být váš (navíc ve spojení s některými dalšími modrými kartami – Force Choke, Immobilize  nebo nový Manipulate). Je nebezpečný hlavně díky své spolehlivosti dávat každé kolo zranění, jinak se ale jedná o velmi drahou kartu.

Ani zbylé tři karty nejsou příliš přesvědčivé. Command Shuttle je příšerně drahá a navíc speciál moc záporných charakterů nemá, z modrých je jím Kylo a nový Vader a u ostatních barev se jedná jen o IG-88. Lighsaber Pike je dle mého názoru vyloženě horší než klasický Lightsaber protože mu chybí redeploy a placená modifikovaná stěna je až přiliš závislá na ostatních okolnostech hry. Nejlepší z dostupných raritních karet tak dle mého názoru zůstává Lure of Power, jehož modifikátory je možné přidat k čemukoliv. Nejedná se o schopnost, což znemožňuje jeho hraní přes Holocron a pokud hodláte modifikovat zranění, pak je karta příliš slabá. V kontrolních balících ale nabízí úžasnou flexibilitu, kdy její využití na Discard, Resource nebo Focus kostky povede k efektivní a flexibilní hře.

VILLAIN YELLOW (ROGUE)

U žluté se nám patrně FFG snaží vynahradit chybějící legendární kartu v Awakenings, protože v nové sadě jsou hned dvě. A obě se mi velmi líbí. Blackmail je naprosto zlomová karta do velmi zákeřných kontrolních balíků a bude podle mě jejich zcela klíčovým prvkem. Izolovaně karta příliš zajímavě nevypadá, ale ve spojení s Fast Hands bude mít zdrcující dopad. Zaprvé aby protihráč mohl využít schopnost na odstranění této kostky, musí ten jeden zdroj mít, což jistý způsobem limituje jeho hru. Za druhé, pokud začnete a hodíte postavou s Fast Hands a tímto, získáte v nejhorším případě na protihráče náskok dva zdroje (buď tím že on jeden ztratí a vy jeden získáte nebo za 2 disrupt). Dvě disrupt stěny jsou navíc velmi slušným základem pro další obtěžování v podobě Imperial Inspection. Jsem si téměř jistý, že o této kartě ještě hodně uslyšíme. Druhou legendary je Slave I, tedy vesmírná loď Jango a následně Boba Fetta. Má tři stěny dávající střelecké zranění a naprosto šílený special, který extrémním způsobem spomalí protihráčovu hru a bude velmi nebezpečným pro balíky s velkým množstvím kostek nebo double blank kostkami (stormtroopeeři apod). Cena 4 body není málo ale díky novému Quadjumper bude možné hrát tuto kartu mnohem snáze. Ostatně vyšší cenu má i Blackmail, ale je již dobře vyzkoušené, že žlutá umí nabírat zdroje velmi rychle a s Unkarrem to nyní půjde ještě snáze.

Zbylé dvě karty mi tak zajímavé nepřijdou. Personal Shield bude asi uplatnitelný v kontrolních balících, ale dělá toho za svoji cenu velmi málo. Vibroknucklers jsou sice dobré, ale příšerně drahé a melee stěny se hodí spíše do modré, kde je se zdroji obecně problém.

HERO RED (COMMAND)

Zatímco z červených hrdinů jsem nadšený nebyl, s jejich podpůrnými kartami a vybavením je situace zcela opačná. U-Wing je monstrozita s naprosto šíleným množstvím zranění (až si člověk říká proč má transportní loď mnohonásobně vyšší zranění než Poeův X-Wing) a i když stojí ledvinu, tak její využití přes Poa je šílené a navíc žluto-červené balíky již prokázali, že jsou schopné takto drahé věci (jako Falcon) dostat do hry. A opět umí pomoci nový Quadjumper. Mimo U-Wingu disponuje červená novou pistolí A180, která stojí sice o jeden zdroj více než by měla a tak zmizí kdesi v průměru (což je škoda, její schopnost je flexibilní a nemá placené stěny). Novou stálicí v It´s a Trap balících bude Overkill. Čtyři střelecké stěny (ač modifikované), z toho jedna +3 za dva zdroje je skutečně záležitost, která v tomto balíku chyběla. To nejlepší nakonec – C-3PO, dle mého názoru jedna z Top3 rare karet této sady. Stojí jeden bod, jeho kostka má dvě resource stěny a focus, což samo o sobě není zlé (jen pomalé), ale jeho schopnost z něj dělá nejuniverzálnější kartu ve hře a radikálně mění stabilitu celého balíku. Nejen že pomáhá získat na kostkách to co potřebujete (speciály, zranění apod), ale zároveň vede k naprosto absurdním možnostem, kdy některé kostky obsahují nesmyslně vysoké číslo a pomocí C-3PO jej můžete využít zdrcujícím způsobem (typicky na zdroje, discard a nebo focus). Umožňuje navíc využít i blank kostku jako special.

HERO BLUE (FORCE)

Díky nové kartě Destiny, která výrazně mění cenovou křivku modrých hero balíků, je potřeba se na modré vybavení začít dívat jinak. To také mění můj pohled na Handcrafted Light Bow, novou legendární modrou kartu. Její zranění je slušné, speciál obsahuje něco čím modrá hero nedisponovala (efektivní odstraňování štítů), nemá modifikované stěny a ačkoliv ji chybí redeploy (a tak může přijít zbraň za tři body rychle vniveč), právě Destiny výrazně zjednodušuje hraní této karty. Čekám že se luk bude velmi konzistentně objevovat v modrých hero balících. Zbytek karet působí ovšem velmi zvláštně a většina lidí by si o ně neopřela kolo. Force Heal je velmi často srovnáván s Lone Operative a zatracován pro slabé lečení. Nicméně obě karty se diametrálně liší v tom, že Force Heal umožňuje léčit kohokoliv a neomezuje tak sloty klíčového charakteru ve hře. Čekám, že se v modrých Jedi balících objevovat bude, ale nejedná se rozhodně o zlomovou kartu. Delta-7 interceptor je obdobně jako Command Shuttle poměrně hodně drahý a jeho kostka i special pomerně dost o ničem. Snad nejvíce posměchu si vysloužily Journals of Ben Kenobi, kde ale osobně vidím potenciál a považuji ho u modrého balíku za lepší kartu než Datapad (má damage, má dva nemodifikované zdroje a nezávisle na tom, co padne, umožňuje líznutí karty).

HERO YELLOW (ROGUE)

Stejně jako v předchozím případě u Villain, nahrazuje FFG opomenutí žluté legendární karty v Awakenings. První z dua jsou Maz´s Goggles. Za jeden bod je to asi nejlepší podpůrná karta ve hře, která sama o sobě hru nerozhoduje, ale cihlu po cihle buduje převahu na stole. Bowcaster oproti tomu stojí šílené 4 body a má použitelné víceméně jen tři stěny. Upřímně řečeno moc využití této karty nevidím, určitou kadenci mu může dát redeploy. Lone Operative řadím osobně někde na úroveň C-3PO. Z vlastní zkušenosti mohu dosvědčit že projít přes toto nejlépe v kombinaci ještě s něčím jako Diplomatic Immunity v situaci, kdy je hra v poslední fázi 1v1 prakticky není možné. Bude se jednat minimálně o stálici v mill balících a pravděpodobně bude oxidovat i jinde (např. v Luke/Maz si ji umím představit velmi dobře). Ke Smuggling Freighteru nemám slov, kdyby se jednalo alespoň o villain kartu, mohl by se objevovat v Imperial Inspection balících.

ALL GENERAL

V této kategorii jsou všechny general (tj. šedé villain, neutral i hero). Interrogation droid je villain karta s třemi stěnami na discard a efektem umožňujícím okamžitě vyhodnotit kostku již při hodu (pokud trefíte event v protihráčově ruce, můžete jej zahodit a odstranit tuto kostku). Aby toho nebylo málo, má jeden disrupt a existují určité kombinace balíků, kde se může dobře uplatnit. Jeho protějškem u hero je R2-D2, který je někde na úrovni BB-8. Jedinou jeho výhodou je, že nemá blank stěny, ale moc toho s ním za dva body vymyslet nejde. Vibroknife je pak rozhodně nejlepší z tria, kromě evidentního Rey-Ambush comba má i skvělou schopnost a ne úplně špatnou kostku a pravděpodobně se bude jednat o nejžádanější raritní kartu edice, obdobně jako předchozí Holdout Blaster v Awakenings.

NEUTRAL ALL

Sem patří všechny barvy karet, které je možné použít jak ve villain tak hero balících, od každé barvy jsou tři, přičemž vždy je jedna legendární. Červený Rocket Launcher má vysoký počet zranění a special likvidující vozidla, nicméně o kvalitě karty nejsem přesvědčen. Prvně je poměrně drahý a dále všechny jeho stěny jsou placené. Pokud se objeví ve hře příliš brzy, tak výrazně zredukuje ekonomiku vaší hry, pokud přijde pozdě, tak zas za danou cenu nevyužijete jeho potenciál. Supply line je solidní pro získávání zdrojů, zpomalí ale hru a je tak použitelný jen ve vyloženě pomalých balících. Astromech pak vypadá jako slušný doplněk do balíků zaměřených na těžká vozidla, ale v reálu na něj pravděpodobně nebude místo v balíku.

Mezi modrými kartami je skryta asi nejdiskutovanější karta sady – Force Speed. Zatímco internetem se valí vlna názorů jak tato karta úplně zničí hru, v reálu si myslím, že její síla je velmi omezená. Největší výhodou je zisk jedné kostky za 0 zdrojů, a že je to designově špatně dokládá již Holocron. Mimo to, se ovšem jedná o kartu, která zabírá jeden slot na postavě a sama o sobě nědělá nic. Navíc její efekt postrádá moment překvapení a nehodí se automaticky do všech balíků. Pokud by stála jeden zdroj, o jejím zařazení mezi nejlepší karty edice by se dalo hodně pochybovat. Force Push je trochu zvláštní díky střeleckým zraněním, ale umím si jeho nasazení představit v různé sortě balíků, Makashi Training má zvláštní koncept, kdy antimelee kartou je melee karta, což v případě dominance melee balíků povede jen dále k jejich rozšíření…

Zbývá již jen žlutá. Na Quadjumper se ve valné míře plive, ovšem dle mého názoru se jedná o skvělou kartu otevírající hratelnou taktiku právě balíkům založeným na drahých Supports (nemusí jít o vehicle!). Jednak umožňuje postupné hraní drahých vozidel typu U-Wing, navíc je možné jej cyklit přes Finalizer bojiště a nakonec ani jeho kostka která je ve správném balíku v podstatě zdarma, není vůbec špatná. Ascension Gun je skvělý (dvě stěny na zranění, discard, focus a taktický special), nicméně je jedinou novou agresivní kartou dobře použitelnou v celožlutém villain balíku zaměřeném na Fight Dirty. Je evidentní že si tvůrci uvědomili riziko a tak je tato strategie stále někde na hranici hratelnosti. Domnívám se, že ji tedy uvidíme mnohem častěji v hero balících, které jsou častěji závislé na správném bojišti. Nakonec zůstává Con Artist, jedna z klíčových karet pro mill balíky, její nástup je ale pomalý a bez současného využití potenciálu disruptu se obávám, že bude mít minimální dopad na hru.

ZÁVĚREM:

Rozložení karet v dnešním článku podle mě otáčí púvodní dojem ze sady, kdy z předchozího dílu vyšly jednoznačně lépe zlé postavy a dnes zas pro změnu hrdinové. Zcela konkrétně lze podle mého názoru vidět, že dominantní strategie v aktuální turnajové scéně nemají příliš mnoho nových karet, které by je vylepšili nebo naopak jsou poměrně hodně ohroženy. Asi nejvíce podle mého názoru posílili kontrolní balíky zaměřené na mill a modrá a červená hero a bude opravdu potřeba aklimatizovat se na úplně jiné herní prostředí.

V příštím, posledním díle se pak zaměřím na (nyní již jen namátkově) zbytek karet bez kostek a napíši názor na ty nejzajímavější z nich.

Leave a comment