Spirit of Rebellion: první dojmy část 1.

Na začátku dubna proběhlo prerelease první rozšiřující sady ke Star Wars Destiny a vzhledem k tomu, že jsou již přesně známy všechny karty nové sady Spirit of Rebellion a protože uběhlo několik dní potřebných k jejich alespoň letmému prostudování, přichází čas na pokud možno nepříliš dlouhý shrnující článek. Karet je 160, není ani zdaleka možné se zabývat všemi, ale přesto se pokusím vyzdvihnout alespoň základní zajímavé nápady a novinky, které hráče čekají a rozdělím celé téma na několik dílů.

Dnes se podívám na charaktery. Na paralelním příspěvku je hlasování, bude poměrně zajímavé zjistit, kdo má u hráčů nakonec největší podporu. link na hlasování

Sada opět drží původní koncepci, dostáváme tedy 24 nových charakterů. Některé z nich jsou poměrně dobře známe a pár z nich se váže i na nový film Rogue One, což by mělo potěšit každého skalního fandu, protože film se dle mého skromného názoru povedl. U  záporných postav mi přijde že vyšlo skutečně velké množství zajímavých charakterů a jsou navíc velmi často rozumně obodovány tak, aby se dali snadno párovat s ostatními.

VILLAIN RED (COMMAND)

U červené jednoznačně vyniká FN-2199, který díky své schopnosti obdobně jako Jango odepírá protihráči možnost reagovat na vyhodnocování zbraně. Ačkoliv schopnost nevypadá přísně, pomocí opakovaného přepisování se dá dosáhnout opravdu nepříjemného tlaku na protihráče (navíc přepsané zbraně je možné recyklovat několika způsoby – namátkou IG-88 a Spaceship Graveyard) a je tedy spíše otázkou, k jakým zbraním bude mít balík s FN-2199 přístup a kolik z nich bude mít dostatečné množstvízajímavých, nemodifikovaných stěn. Bonusem je navíc skutečnost, že za 10/13 bodů dostanete postavu s 11ti životy a kostkou velmi podobné té Kylově z Awakenings.

Druhým v pořadí zajímavosti je u mě Director Krennic, jedná se o první vyloženě kontrolní postavu u červených zloduchů a i přes vysoké bodové ohodnocení 15/19 nabízí tento charakter až tři kostky a vysoký počet životů. Jeho párování se dá spíše čekat s modrou či žlutou, které by dále rozvinuli jeho kontrolní kostky. Bude rozhodně zajímavé sledovat jeho vývoj, jedná se o jednu z nejflexibilnějších nových postav vůbec, což v SoR není obvyklé (sada dle záměru tvůrců reprezentuje spíše karty koncentrované na jednu taktiku hry). Velmi podstatná je přítomnost stěny s disrupt, protože u červené takových kostek není mnoho a díky novému Imperial Inspection se může nově jednat o ústřední tématiku hry.

Zbývající Deathtrooper a TIE Pilot nejsou špatně obodováni, oba nabízejí silnou podporu pro střelecké balíky, nedá se ale očekávat, že by tvořili silný střed nějakého balíku. Diskutovaná varianta 3x Deathtrooper si nemyslím že bude příliš funkční díky chybějícím zdrojům na kostkách, červená je ovšem zrovna barva, která by si s tím mohla poradit.

VILLAIN BLUE (FORCE)

U modré villain jsme se dočkali samotného Imperátora. Sheev Palpatine je unikátní ve svém bodovém hodnocení 21/28, elitní verze je tedy hratelná pouze jako solo charakter a tomu odpovídají i kostky a schopnost. Ačkoliv se mi velmi líbí koncept a téma, obávám se, že na turnajový Tier1 stačit nebude. 2 kostky jsou snadné na kontrolu a 15 životů je velmi málo. Navíc existuje velké množství karet, které se pravidelně objevují v balících a které dokáží kompletně narušit jeho hru – On the Hunt, Force Throw, Immobilize, Force Choke atd. Silná je proti němu i schopnost Guardian. Hraný ale bude nejspíše často, dá se očekávat že bude tvořit vstupní test pro posuzování konkurenceschopnosti balíků. Palpatine bohužel příliš neprofituje ani z nového Force Speed a není možné na něj hrát Fast Hands. Nicméně v nové sadě se objevili i karty zajímavé především pro něj – především Force Push a Rise Again.

Ti kdo nemají legendárního Vadera z první edice, si mohou sbírku vylepšit novým, tentokrát v raritní verzi. Ten je podobně jako Palpatine velmi křehký a velmi destruktivní, opět se ale jedná o postavu s velmi výraznými nedostatky (chybějící potřebné zdroje a dvousečná special) a na turnajích bych ho příliš časo nečekal, je ale možné že se pletu. Faktem totiž zůstává, že se z hlediska potenciálního množství zranění je spolu v kombinaci s elitním FN-2199 nebo Kylo Renem jedná o nejsilnější balík ve hře. Na stěnách jejich 4 kostek je v součtu 16 melee zranění a dalších 10 v podobě ranged nebo special, což je více i než Vader / Raider nebo Palpatine. Zároveň excelují také v maximálním množství zranění za kolo (10), i když v tomto případě je za ně už nutné platit zdroji a životy.

Royal Guard je zvláštní díky své nemožnosti nosit modré schopnosti. To ho zřejmě hodně distancuje od přílišného začlěňování do čistě modrých balíků, kde postrádá flexibilitu a u vícebarevných balíků zas trpí na melee stěny, které nejsou mimo modrou příliš rozšířené. Možná to ale nebude tolik vadit, jeho Guardian schopnost je skvělá a bodově na tom také není špatně (i když dva kusy po boku elitního FN-2199 si nezahrajete).

Na konec zůstává Asajj Ventress s velmi silnou schopností a 12/15 cenou, takže se dá čekat silný pairing s elitním Dooku (se kterým má mimochodem velmi podobnou kostku) případně jinými charaktery. Zajímavým párem by mohl být Krennic, opět při použití disrupt strategie (jak Ventress tak obecně modrá má disruptu mraky). 9 životů je ovšem málo a nejsem si úplně jistý, že její defenzivní schopnost (protihráč musí při rerollu odhodit následně ještě jednu kartu) toto vynahradí. Zklamáním je také ilustrace na kartě, která je prostým převzetím z animovaných Clone Wars a Asajj tak vypadá velmi počítačově.

VILLAIN YELLOW (ROGUE)

U villain tak zůstávají už jen žluté postavy. Legendární IG-88 se mi subjektivně moc nelíbí a i když mám tohoto lovce odměn rád, tak jeho karta mi připadá zvláštní. Zránění je číselně stejné jako u Vadera/Luka/Palpatina, nicméně kostce absolutně chybí zdroje (Bait and Switch :( ) a jeho schopnost mi momentálně vzhledem k omezenému množství žlutého vybavení nepřijde natolik dobrá, aby postava stála 15/20 bodů. Jediným rozumným pairingem k němu je FN-2199, který alespoň umí to vybavení odhodit efektivně.

Aurra Sing je podobného kalibru, její kostka je skvělá, schopnost ujde i když ztráta jedné karty z ruky je velká nevýhoda, tak navýšení libovolné stěny (tedy nejen té se zraněním) se může velmi hodit. Bodové ohodnocení 14/18 je zvoleno tak, že se dá hrát libovolná tříkostková kombinace s Jangem. Škoda (opět) absolutně nepovedeného obrázku, na kterém vypadá jako chlap. Jedná se o jednu z nejvíce agresivních postav vůbec a i když nečekám že by nahradila elitního Janga, tak libovolné celožluté kombinace postavené na Jangovi, Aurře a Bala-Tikovi spolu s Fight Dirty a pár novými kartami, mohou ve výsledku být velmi smrtelné a opravdu hodně flexibilní. Je to jedna z postav do které vkládám subjektivně hodně nadějí.

Guavian Enforcer zřejmě v některých balíkách nahradí jiné levné postavy, jeho kostka je slušná a bodové ohodnocení vůči životům ještě lepší. Nejdená se ovšem o nic víc, ale ani o nic méně. Snad jen to, že bodově vychází akorát, aby se dala postavin jednotka Guavian Gangu (tj. elitní Bala-Tik a 2x Enforcer) a i kdyžje to více tematický balík než cokoliv jiného (nicméně opět je potřeba si uvědomit že se jedná o celožlutý střelecký balík se 4 kostkami a tím pádem kvalitním Fight Dirty, což znamená že potenciální hrozba je i tak vysoká, obzvlášť když je celkový součet jejich životů 26).

A to že se žluté postavy povedli dokládá nakonec i Unkar Plutt. Ani nedokáži říct, jak moc mě Unkar zaujal. Je levný – 10/13, nabízí velmi zábavný přístup ke zdrojům a jeho kostky vyloženě vybízejí ke kombinacím s novými supporty (více příště), bravo. Buďte na Unkara připravení, má dle mého názoru velký potenciál obrátit způsob hraní kontrolních balíků naruby a bude zřejmě připravovat velmi horké chvilky nepřipraveným protihráčům. Potenciálně ho vidím jednak s Jabbou v čistě kontrolním balíku (který si ale nemyslím že bude příliš fungovat) a nebo jako doplňěk k Jangovi s klasickým žlutým aresivním vybavením ale zároveň Unkarrem, který je schopný zajistit zdroje, brát ty vaše a dát tak mnohem snažší přístup k věcem jako Slave One nebo Crime Lord.

 

Jak jsem byl nadšený ze záporných postav, tak jsem na druhou stranu trochu nespokojen se zástupci kladných hrdinů. Ne že by se mi nelíbily jejich karty, ale vyloženě mi nesedí jejich bodové hodnocení, které se velmi špatně páruje.

HERO RED (COMMAND)

Začněme opět červenou. Baze se mi vůbec nelíbí, nepřináší v podstatě nic moc nového (víceméně nepříliš odlišná alternativa k Poeovi), možná ho uvidíme v nějakém komplexnějším balíku, ale do celočervené se podle mě rozhodně nehodí a zatím se mi příliš nepodařilo odhalit jeho ideální využití (možná s Rebel Commandem a It’s a Trap?).

Mon Mothma je nový Ackbar, až na to že Ackbar má lepší schopnost a jeho neelitní verze stojí přesně 10, tj. lze ho párovat s Jyn/Lukem pro použití na Leadership. Opět se tedy jedná nejspíše o horší provedení karty kterou už tu máme.

Rebel Commando bude možná zajímavé, umím si ho představit díky vysokému počtu životů a jedná se patrně o velmi dobrý doplňěk k balíkům, kde nevíte co s deseti body. Narozdíl od DeathTroopera si navíc umím představit balík, kde je trio těchto postav.

Temmin je skvělá kontrolní postava a nabízí se jeho použití v pomalých balících např. s vozidly, kde bude mít vaše kolo 20 akcí, ale protihráč stejně nebude moci obsadit bojiště. Navíc jeho potenciální nebezpečí v kombinaci s novým Fast Hands (začínám kolo, hážu Temminem a vyhodnotím rovnou jeho disrupt) je velmi zajímavé. Škoda, že jeho životnost bude s osmi životy nejspíše v rámci pikosekund. Pokud se ale podaří dát dohromady balík, kde nebude snadným terčem, tak přinese zajímavý alternativní způsob hry. Nakonec potěší i fakt, že ačkoliv ilustrace vychází z Force Awekens, ve kterém měl v podstatě nulovou roli, tak se jedná o jednu z hlavních postav nové knižní trilogie Aftermath která se odehrává mezi Return of the Jedi a Force Awakens (narážkou na tuto trilogii jsou pak ještě nové karty Aftermath a Life Debt).

HERO BLUE (FORCE)

I u modré jsou postavy bohužel přinejmenším zvláštní. legendární Obi-Wan je asi postavou, na kterou se všichni těšili do té doby, než se objevila jeho karta. Jeho focus stěny jsou asi v pořádku, jeho melee stěny opravdu nepochopitelně postrádají 2 melee místo té 1, resource a blank je pak standard. K tomu má Obi-Wan Guardian. Z toho všeho vychází, že spíše než ústřední motiv balíku je Obi-Wan podpůrným charakterem, čemuž pro změnu neodpovídá moc jeho bodové hodnocení 16/20. S touto cenou toho logicky moc na výběr není, snad jediná rozumná postava která se nabízí je Padmé v modro žlutém mill balíku s Patience. Nejsem si ovšem jistý, jestli k Padmé není lepší jiná nová postava. Druhou možností je pak Rey, ale k ní se hodí mnohem spíše Luke. Obi-Wanova schopnost je skvělá, logickým cílem je One With the Force případně Noble Sacrifice (oceňuji že obě karty mají na obrázku právě Obi-Wana).

Luminara Unduli je takovým mentorem pro neunikátní modré postavy. Její schopnost ke skvělá a velmi flexibilní (stačí se jen oprostit od hloupé teze, že přes special je potřeba vyhodnocovat damage, dostat jen tak např. +3 focus nebo +3 resource je jiná káva). Bohužel bodové hodnocení je zvoleno tak, že na čtyři kostky jinak než s Rey nedosáhnete, škoda. I přesto ji vnímám jako velmi dobrou konkurenci ke Qui Gonovi (a s absolutně jiným zaměřením taktiky hry). Její skrytý potenciál je možná ve vícebarevných balících.

Jedi Acolyte má super obrázek (oceňuji) a podle mého názoru je velmi dobrý, problémem je jen malý počet životů. V celomodrém balíku se to shodnými stěnami jen hemží (snad s vyjímkou discardu) a vyhodnocovat jeho kostky s o jedna vyšší hodnotou je velmi silné.

Nakonec jsem si nechal Chirruta, který mě absolutně nezaujal. Bodově bude tvořit víceméně polovinu vašeho týmu. Jeho plusová ranged i melee pak ale znamenají, že balík bude mít jednak dva typy zranění (to by tolik nevadilo, je to jen víc pomalé a víc náchylné na nepovedené hody), ale zároveň zrovna na modré postavě to ani není moc vhodné. Melee má v podstatě pouze modrá, k pořádnému využití ranged je pak zas potřeba jiná barva a aby toho nebylo málo, nesmí Chirrut využívat modré schopnosti. Vyvažuje to alespoň slušným počtem životů a schopností. Kam se ale hodí mi úplně není jasné, obdobně divně navolené zranění má Chewbacca, který ale zrovna vyloženě potřebuje Force Throw.

HERO YELLOW (ROGUE)

Žlutá je rozhodně nejvíce povedenou barvou u kladných hrdinů. Důkazem budiž jedna z nejvíce koncepčních postav této sady – Jyn Erso. Na úvod, je dobře že se jedná o rare a ne legendary, a má bohužel hnusný obrázek. Její cena 15/20 nasvědčuje, že se nebude jednat o žádnou nevýznamnou bačkoru. Má dvě ranged stěny, každá po dvou (ztrácí tím pádem na Luka), má 11 životů (opět ztrácí na Luka) a dohání to tím, že její další dvě stěny jsou 1 a 2 discard. Je tedy velmi flexibilním spojovacím článkem pro discard balík, kde v úvodu hry pomůže odstranit někoho z protihráčova týmu a následně se může věnovat odhazování karet. Často se také děje, že protihráč stačí rychle všechny karty zahrát nebo vyházet z ruky sám, ani v tomto případě není díky damage nevyužitelná. Dobře se páruje s Ackbarem a Padmé (a v obou případech budete chtít elitní Jyn), spousta nových karet ji navíc dále podporuje. Její schopnost – zlevni první zahraný žlutý event o 1 – je dobrá, ale ne tolik využitelná. Spousta žlutých věcí je zdarma, i tak ale pořád může zlevnit věci jako Electroshock, Reversal a nebo nové Never Tell Me the Odds. Rozhodně se jedná o postavu kterou budete na turnajích potkávat a první informace, které mám, jsou toho směru, že žlutý discard s ní skutečně funguje.

Jako legendární žlutá postava byl vydán Chewbacca. Má mixované tři stěny se zraněním, jedno z nich placené, resource a velmi dobrý special. Ten vám umožňuje přetočit protihráčovu kostku na zranění a dát toto zranění do cílové postavy. Dvousečná schopnost má ovšem několik dopadů na hru – jednak umožňuje otáčet modifikované nebo placené kostky, které není schopen následně protihráč využít, dále v kombinaci s Force Throw v řetězové akci hodíte kostkou po protihráči zpátky a nakonec efektivně klade na protihráče nepříjemnou volbu, pokud bude zabírat bojiště jako první, hrozímu přetáčení nevyužitých kostek na které nemůže reagovat. Za 12/16 bodů si pravděpodobně najde dobrého parťáka, kvůli Force Throw se nabízí Rey, ale věřím, že se najde i někdo jiný (Han je nicméně podle mého názoru velmi špatná volba).

Další skvělou žlutou postavou je Maz Kanata. Její výhodou je extrémně nízká cena 8/11, která umožňuje velmi levný přístup ke žluté barvě s elitní verzí postavy a navíc za 8 bodů disponuje 8mi životy, což je férová nabídka. Její kostka je podprůměrná, nabízí ovšem poměrně konzistentní focus a má zdroj. Hlavní devízou Maz je ovšem její schopnost umožňující po jejím hodu vyhodnotit až dvě vaše kostky, což přímo vybízí k otočení a vyhodnocení kostky přes focus. Nejedná se o přelomově brutální kartu, jakou byl Jango, přesto její flexibilita je vysoká a pokud ji protihráč nechá ve hře a Maz nabere další focus vybavení (jako její brýle nebo i např. Comlink), pak se můžete s některými kostkami těšit na velmi divokou jízdu. Její flexibilitu si umím představit v balíku s Poem, případně se dá hrát s jinými drahými postavami jako např. Lukem. Nakonec její přítomnost v týmu znamená přístup k jedné z nejlepších nových karet – Fast Hands.

Poslední postavou z nové sady je Outer Rim Smuggler. Za 8 bodů nabídne hromadu muziky a jedná se momentálně asi o jednoho z mých nejvíce oblíbených neunikátních charakterů (minimálně pokud se jedná o kladné postavy). 8 životů je fér nabídka, jeho kostka má všechny stěny zdarma, je na ní zdroj, dvě střelecká zranění a univerzální discard a disrupt. Aby toho nebylo málo, jeho schopnost získat zdroj po zahrání poslední karty z ruky vybízí k cyklení. Na internetu se objevilo kombo s točením dvou Return of the Jedi a dvou Smugglerů ve hře (což znamená ve výsledku nekonečno zdrojů pro vás), což je ale naprosto zhovadilá koncepce, kterou budete mít v ruce možná jednou z deseti her. Jako základ ke změně stylu hry ale sloužit nejpíš bude, ve hře je několik karet které umožňují i při prázdné ruce líznout kartu a proces zopakovat a i bez toho se jedná o velmi dobrý způsob, jak mohou agresivní balíky (do kterých se mimochodem celkem hodí) získávat rychle a bez závislosti na kostkách zdroje.

ZÁVĚREČNÉ ZHODNOCENÍ:

Úvodem – ano jsem rád, že konečně vyšla nová sada a nabídla mnohem širší spektrum postav, které povede k radikálně většímu množství různých balíků. Už teď je cítit, že nejsem schopen snadno pojmout všechny varianty, nad kterými je při skladbě balíku možné uvažovat, po příchodu další sady, bude situace ještě složitější.

Je jednoznačně patrné, že valná většina nových postav nějakým způsobem koncentruje stěny na vašich kostkách k jedné určité strategii. Hra s takovými postavami tím pádem bude jednoznačně méně náhodná (aneb k čemu mi je na Vaderovi disrupt, potřebuji hodit damage). Bohužel ale nejsem úplným zastáncem postav jako je Deathtrooper, protože jim absolutně chybí flexibilita. Jednak je zcela jasný záměr toho, co protihráč bude dělat. Za druhé pokud z nějakého důvodu nebude možné jít jedním směrem, zavřou se vrata, jiné cesty nemáte k dispozici. Mnohem zajímavější tím pádem dle mého názoru je udržet postavy variabilní a flexibilní a koncentrovat spolehlivost a jednoznačnost na ostatní karty v balíku. Když už jsem totiž zmiňoval toho Vadera, možná bude konec s disruptem jako absolutně nežádoucím hodem, a pak nemá dobré stěny dvě ale tři…

Stejně jako u první sady bohužel vnímám, že se podařilo více odladit záporné hrdiny. Jejich bodové hodnocení je mnohem lépe párovatelné. Možná to ani nesouvisí s novými postavami jako takovými, ale se Stormtrooperem, který díky své ceně umožňuje mnohem lepší skladbu jednotlivých týmů. A když jsme u toho, sedmi bodového hrdiny jsme se nedočkali. Bohužel.

Myslím, že je zcela evidentní že největší posun v síle získala u hrdinů žlutá, hlavně díky levným postavám se dá čekat, že se objeví ve většině kladných balíků. A žlutá se poměrně povedla i u zloduchů, tam již, ale okupuje velmi silnou pozici Jango, a tak patrně největší radost budou mít hráči červených balíků, všechny jejich nové postavy totiž stojí za to.

A jaké jsou vaše první dojmy z nových postav? Pokud máte nějaké zajímavé nápady na kombinace týmů, které jsem zjevně opomenul, budu rád když je zmíníte níže v komentářích. Příště se podívám na ostatní karty s kostkou a třetí díl pak bude věnovás Uncommon a Common kartám.

Leave a comment